VW Beetle Forum banner

OBD-scantools en software-opties

65K views 32 replies 13 participants last post by  onsitematt  
#1 · (Edited)
De hele OBD-scantool en softwarekwestie is een bewegend doelwit. Helaas is er zelden een enkele, eenvoudig te gebruiken tool die alles doet wat een voertuigeigenaar nodig heeft. OBD-tools zijn meestal generiek en zullen meestal de CEL lezen, weergeven en wissen voor de meeste OBD-conforme voertuigen. Sommige voertuigen hebben "fabrikant" specifieke codes die standaard OBD-tools zouden moeten lezen, maar soms is de code en/of beschrijving niet nauwkeurig of misleidend.

Over het algemeen vind ik dat de meeste eigenaren zowel een generieke OBIID-tool, een fabrikantspecifieke tool en/of software nodig hebben en mogelijk zelfs wat generieke software die in staat is om gegevens te loggen en in grafieken weer te geven om moeilijke problemen op te sporen en te identificeren.

Ook een WAARSCHUWING aan alle eigenaren. Met arbeidstarieven die doorgaans in de $75-$100+ range liggen voor het grootste deel van het land, en veel staten en steden die nu SMOG/Emissie/Veiligheidsinspecties vereisen, is het absoluut noodzakelijk dat uw voertuig in topconditie verkeert en geen constante CEL/Airbag/ABS-lampje op het dashboard heeft. Te veel mensen zijn "reactief" en kopen pas een scantool als ze er een nodig hebben. GELOOF me, je wilt een scantool bij de hand hebben en tot je beschikking, je moet weten hoe je hem moet gebruiken, je bewust zijn van wat de "normale"" waarden zijn en als je een scantool bij de hand hebt, ZAL je hem gebruiken voor je auto en je ZAL veel andere vrienden en familieleden vinden voor wie de tool van pas zal komen. Hoe meer je een van deze tools gebruikt, hoe beter je de codes die ze genereren zult begrijpen en je zult "hopelijk" niet reageren zoals de plaatselijke hoekmonteur die slechts een deel van de DTC-beschrijving leest met tunnelvisie en als het woord O2-sensor of MAF wordt genoemd, vervangen ze onmiddellijk het onderdeel dat in de DTC-code wordt genoemd in plaats van 5 minuten de tijd te nemen om na te denken over wat de code probeert over te brengen en te identificeren.

Een GROOT probleem dat ik regelmatig zie, zijn koud draaiende motoren die te wijten zijn aan zachte thermostaten met zwakke veren. Ik zie ongeveer 25-30% van de auto's/vrachtwagens die ik tegenkom zachte thermostaten hebben. Koud draaiende motoren veroorzaken een lager brandstofverbruik, verminderen de algehele motorprestaties, veroorzaken waterdamp en brandstofverdunning in de carter, vermindering van de levensduur van de olie en versnelde motorslijtage. Al deze problemen kosten u, de eigenaar/bestuurder, geld. En voor de lage kosten van een thermostaat en de beperkte tijd die het kost om de thermostaat te vervangen, is het dwaas om jarenlang met een koude motor rond te rijden. Merk op dat de meeste motoren dicht bij 205F moeten werken, zelfs als ze een thermostaat van 180-185F hebben. Dit komt door de locatie van de koelvloeistoftemperatuursensor aan de uitgangszijde van de cilinderkop in de meeste auto's en vrachtwagens. Wees er ook van op de hoogte dat nadat de buitentemperatuur boven de 70F stijgt, een zachte thermostaat zeer moeilijk te identificeren is zonder de radiator te blussen met een spray van een tuinslang om de radiator super af te koelen.

Het hebben van een OBD-tool die real-time gegevens kan lezen, is BELANGRIJK. Dit betekent dat u waarschijnlijk meer dan één tool moet aanschaffen. U kunt problemen hebben met de auto en het CEL-lampje gaat nooit aan. Mager mengsel en problemen met de koelvloeistoftemperatuur zijn enkele van de zeer veel voorkomende problemen die geen CEL-lampje laten branden. De brandstofafstelling van de motor moet doorgaans tussen 0-3% max. liggen. Ik geef er de voorkeur aan om de brandstofafstelling consequent onder de 2% te zien, indien mogelijk. De koelvloeistoftemperatuur van de motor moet doorgaans tussen 200-210F/93-99C liggen onder de meeste omstandigheden. Motoren moeten in ongeveer 5-7 mijl rijden op bedrijfstemperatuur komen, zelfs in de winter.

Dus hier zijn enkele van de opties die ik ben tegengekomen en waarvan ik er enkele dagelijks of wekelijks bezit en gebruik.

Dus voor de VW-gemeenschap is VCDS (ook wel VAG-COM genoemd) de defacto OBDII-tool en voertuigdiagnosesoftware.

Het is een beetje lastig om volledig te gebruiken en te begrijpen voor de echte beginner, maar het is een zeer goede tool, maar geen goedkope optie voor sommigen. Het vereist ook een Windows-laptop of een vorm van een laptop met Windows in de auto, wat erg omslachtig kan zijn om te gebruiken tijdens het rijden en dit is niet iets dat je meestal in de auto kunt laten liggen, zoals een draadloze OBDII-interface van $15-$20.

Ross-Tech: VCDS

Er zijn andere opties en tegen lagere prijzen, maar bieden mogelijk niet hetzelfde detailniveau als VCDS, maar kunnen een grote hulp zijn bij het lezen van DTC-codes en het wissen van CEL-lampjes of andere modules, afhankelijk van de tool.

Voor $46 op het moment van dit bericht, de VAG405 generieke OBD-scantool met VW-specifieke mogelijkheid om OBD DTC-codes, airbagcodes, ABS-codes en mogelijk zelfs enkele codes voor klimaatregeling, comfortmodule en cabriodak te lezen en te wissen. Het enige echte nadeel van deze specifieke tool is dat hij geen real-time gegevens leest, zoals brandstofafstelling, temperatuur, MAF-meting, enz.

Amazon.com: Hot MaxScan VAG405 Code Reader OBD2 EOBD CAN BUS VW Audi: Car Electronics

Andere Autel-tools die real-time gegevens kunnen lezen en weergeven, zijn de MaxiScan MS509 en de Autel AL619:

Autel MaxiScan MS509 OBD-II/EOBD Scanner : Amazon.com : Automotive

Amazon.com: Autel AL619 OBDII/CAN Scan Tool: Automotive

Dus voor iedereen die een pc-gebaseerde laptop heeft (kan mogelijk ook op Apple draaien met Parallels of een andere Windows-opstartoptie, maar dit heb ik niet geprobeerd), kunt u deze ELM Scan 5 USB-interface overwegen met gratis OBDWiz-software voor ongeveer $25 op Amazon.
ScanTool 423001 ElmScan 5 Compact OBD-II Scan Tool and OBDwiz Diagnostic Software : Amazon.com : Automotive

Let op, dit is geen VW-specifieke tool, dit is een generiek OBD__ scantoolprogramma dat ook real-time gegevens weergeeft, grafieken maakt, gegevens registreert en afspeelt.

Is dit een geweldige tool? Nee, maar hij doet wat hij beweert

Is dit een behoorlijke tool die nuttig zal zijn? Ja

Is deze tool ongeveer $25 waard? Ja

Merk op dat de prijzen op Amazon soms enorm kunnen variëren, maar ik heb deze tool laatst bekeken en hij was ongeveer $26. Ik denk dat toen ik hem een jaar of langer geleden kocht, hij bijna $30 was.

Ik vond deze tool toereikend, niet geweldig, niet helemaal intuĂŻtief, maar hij werkte en kon gegevens leveren, in grafieken weergeven en verzamelen.

Met deze prijs voor een OBDII-tool die codes kan lezen en wissen, real-time gegevens kan lezen en in grafieken kan weergeven, is er geen excuus voor iedereen om er geen in zijn gereedschapskist te hebben.

U kunt de software ook bijwerken als u dat wilt en meer geavanceerde functies nodig heeft voor $90.

ScanTool.net LLC - Premium OBD-2 software for cars and light trucks. - ScanTool.net

Zoals gewoonlijk zal de prijs waarschijnlijk stijgen en heeft u de software niet geĂŻnstalleerd en werkend en bent u er niet bekend mee als u een probleem heeft.

Stel voor dat u voorbereid bent en klaar om uw aankomende problemen aan te pakken en deze tool en/of andere tools geĂŻnstalleerd, klaar en werkend heeft.

Aanvullende info voor mensen die iets anders zoeken dan deze software. Als u een smartphone of tablet heeft, zijn er ook enkele goedkope opties op de markt om te overwegen.

Nu over naar SMARTPHONE/TABLET OPTIES.

Er is de laatste tijd veel verbetering geweest in smartphone/tablet-opties en zelfs enkele nieuwe releases. Na het gebruik en de ondersteuning van mensen die zowel Android als iProducts gebruiken voor OBDII, ben ik momenteel een fan van OBDFusion (voorheen Touch Scan) voor Android en OBDFusion voor iProducts. Deze apps zijn van dezelfde leverancier en deze leverancier is zeer responsief en heeft veel geweldige verbeteringen aangebracht en nieuwe functies toegevoegd.

Koop een OBDII smartphone/tablet-app en interface, meestal $30 of minder. Deze apps zijn meestal het beste voor problemen met de rijeigenschappen en ze ondersteunen de status van de emissiebereidheidsmonitor, freeze frame en live/realtime gegevens. Ze zijn ook geweldig voor het loggen van gegevens voor beoordeling nadat de auto is gereden en kunnen echt helpen bij het vinden van gebruikelijke problemen.

Android - OBDFusion (voorheen Touch Scan) voor $3,95 en ELM327 OBDII naar Bluetooth-interface.

iProduct - OBD Fusion voor $9,95 en ELM327 OBDII naar Wifi-interface.

Ik stel meestal voor om de OBDII-interfaces van Amazon te halen als u zich in de VS/Noord-Amerika bevindt. Zorg ervoor dat u een interface kiest die aangeeft dat de bestelling wordt "Verzonden door Amazon", anders wacht u mogelijk WEKEN op een interface uit Azië. Ebay is een andere optie, maar let op waar de interface vandaan wordt verzonden, wederom weken voor een interface uit Azië, dus als u kunt wachten en wat geld wilt besparen, ga ervoor, maar als u snel een interface nodig heeft, kies dan verstandig.

UPDATE - Torque was vroeger de primaire Android OBDII-app, maar ik raad OBDFusion (voorheen TouchScan) TEN ZEERSTE aan, die gemakkelijker te gebruiken, betrouwbaarder is en $1 minder kost dan Torque Pro

Als u een Droid-telefoon of -tablet bezit, de OBDFusion (voorheen Touch Scan) App voor $3,95

http://newbeetle.org/forums/1-8-liter-turbo/58882-coolant-temp-sensor.html

Voor $4 in combinatie met een $15 ODB naar Bluetooth-adapter zoals de ELM327 van Amazon is een goed alternatief of iets om te hebben, evenals de hierboven genoemde software. Dit geeft u een scantool van $20 die sensoren en gegevens in grafieken kan weergeven, codes kan lezen en wissen en uw rijgedrag via GPS kan volgen en zelfs enkele prestatiegegevens van het voertuig kan leveren.

Als u een iProcuct (iPhone, iTouch of iPad) bezit, kunt u OBDFusion bekijken voor $9,95. Let op, deze app VEREIST een OBDII naar WiFi-interface. Er zijn ELM327 WiFi-interfaces, zorg ervoor dat u de juiste WiFi-interface kiest voor OBDFusion en iProducts.

https://itunes.apple.com/us/app/obd-fusion-obd2-vehicle-scan/id650684932?mt=8

Er zijn ook andere apps zoals Rev, Dash Commander, Automatic en andere. Maar zoek zelf, lees de recensies. Naar mijn mening kunnen ze vrij kostbaar zijn in vergelijking met andere opties en vereisen ze speciale en/of dure interfaces. Bovendien denk ik niet dat een van deze apps OBDFusion op enigerlei wijze overtreft.

Een andere interessante tool/bewakingsapparaat dat redelijk geprijsd is, is de UltraGuage. Nogmaals, dit is een generieke tool die real-time gegevens weergeeft, waarmee u het brandstofverbruik kunt volgen, de intervallen voor het verversen van de olie, drempelwaarden kunt instellen voor zaken als spanning en temperatuur. Dus voor minder dan $80 is dit een ander handig apparaat dat kan worden gebruikt op elke auto met een OBDII-interface en kan zelfs permanent in de auto worden aangesloten, indien gewenst.

UltraGauge Automotive Information Center and OBDII Scan Tool

Mijn huidige favoriete standalone generieke scantool is de Launch CReaderVI voor ongeveer $65, de beste prijs die ik uit Azië heb gevonden. Helaas is deze tool via zelfs Amazon iets meer dan $125 op het moment van dit bericht - LAUNCH 301050074 Diagnostic Code Reader VI : Amazon.com : Automotive

Dit is een van de weinige standalone generieke scantools met een kleurenscherm en biedt real-time grafieken van sensoren binnen de tool. De grafieken op de tool zijn beperkt, helaas kunt u deze niet exporteren om opnieuw te schalen en met de grafiekgegevens te spelen zoals met OBDFusion of andere softwaregebaseerde programma's.

Zelfs met de beperkingen op de grafieken op de tool, is dit meer dan de meeste tools bieden. De CReader VI registreert ook en speelt de OBD-datastream af. Het enige nadeel is dat de tool geen batterijen heeft, dus u moet de geregistreerde gegevens bekijken terwijl u bent aangesloten op een OBD-poort die stroom heeft of de meegeleverde USB-updatekabel gebruiken en deze kabel aansluiten op een USB-poort op een computer of een vorm van een USB-aangedreven stopcontact, vergelijkbaar met die welke worden gebruikt om telefoons of andere draagbare USB-apparaten op te laden.

Zoek rond voor informatie en beschikbaarheid over deze en andere Launch-producten.

Enkele andere goedkope opties die de emissiebereidheid, freeze frame en live/realtime gegevens ondersteunen -

$33 - Autel AULMS310 - http://www.amazon.com/Autel-AULMS31...=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1384296651&sr=8-1&keywords=Autel-AULMS310&tag=5336612389-20

$45 - Autel AutoLink AL319 - http://www.amazon.com/Autel-AutoLin...8822/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1384297209&sr=8-1&keywords=al 319&tag=5336612389-20

Dit ziet eruit als een interessante tool, Live Data, Freeze Frame, Emissiebereidheidsmonitorstatus, Basic Grasping en Volt/Ohm Meter alles in één voor minder dan $125 op dit moment.

Basisoverzicht van functies:

Haalt generieke (P0, P2, P3 en U0), fabrikantspecifieke (P1, P3 en U1) codes en in behandeling zijnde codes op
Leest live PCM-datastream, live O2-sensortestgegevens en freeze frame-gegevens
Ingebouwde Amp/Volt/Ohm multimeter waarmee u ampèrage (20A max), spanning, weerstand, bedrading, geschakeld, duty cycle en meer kunt testen
Ingebouwde tests voor het starten/opladen van het systeem diagnosticeert gemakkelijk elektrische systemen van voertuigen
Meertalig menu en DTC-definities (Engels, Spaans en Frans)

De AutoLink AL539 OBD II en Electrical Test tool ondersteunt alle 10 modi van OBD II voor een complete diagnose. Met de unieke gepatenteerde One-Click I/M Readiness Key, grafische digitale multimeter, tests voor het starten en opladen van het systeem, TFT-kleurendisplay en een ingebouwde luidspreker, stroomlijnt de veelzijdige, gebruiksvriendelijke AL539 de autoservice en helpt hij een snelle, nauwkeurige diagnose en tijdige reparatie te garanderen.

Autel AL539 OBDII en Electrical Test Tool with AVO Meter : Amazon.com : Automotive

Op korte termijn, voor iedereen die nog geen scantool heeft en codes moet laten lezen, een paar opties, behalve voor sommigen in de staat Californië, moet u contact opnemen met uw plaatselijke auto-onderdelenwinkel om te zien of ze een scantool hebben die u kunt lenen waarmee u de codes op uw auto kunt lezen en mogelijk de CEL kunt resetten. De meeste Auto Zone-, Advance-, Pep Boys-, O'Rielly Auto Parts-winkels hebben scantools die ze u zullen uitlenen om te gebruiken, in ieder geval op hun parkeerplaatsen. Aamco Transmission adverteert ook dat ze uw codes gratis op tv zullen lezen. Dit is misschien de enige optie die sommigen in Californië hebben, want om de een of andere reden heeft Californië mogelijk een wet die lokale onderdelenwinkels niet toestaat om scantools uit te lenen om CEL op auto's te resetten, hetzij vanwege SMOG-wetten of om mensen in SMOG-winkels te dwingen. Niet helemaal zeker van de situatie in Californië, maar ik besef wel dat er enkele uitdagingen zijn met het lenen van een scantool in die staat.

#30 · (Edited)
Ik raad iedereen aan om uit de buurt te blijven van Innove- en/of Actron-tools van welke aard dan ook. Ze zijn meestal veel te duur en presteren ondermaats. Er zijn veel betere alternatieven op de markt.

Houd er ook rekening mee dat je waarschijnlijk meer dan één OBDII/scantool zult hebben. Ik raad OBDFusion aan omdat de app en de interface samen minder dan $20 kosten voor Android en minder dan $30 voor iProducs. De interface is goedkoop en klein en kan in de auto blijven, maar een interface voor elke auto in het huishouden.

Ik vind deze AESWave OBDII-verlengkabel met een geĂŻntegreerde voltmeter en LED-lampje op de OBDII-mannetjesaansluiting ook prettig, zodat je onder het dashboard kunt kijken bij het zoeken naar de OBDII-poort. Ik vind het ook prettig om de kleine OBDII-interface aangesloten te laten op deze kabel, omdat het ERG moeilijk is om hem kwijt te raken of te vergeten als ik de interface in een andere auto dan de mijne gebruik. OBD-verlengkabel met voltmeter en koplamp

De voltmeter is nauwkeurig en hoeft niet aan te staan om de accuspanning af te lezen. Aangezien veel auto's tegenwoordig geen voltmeter hebben, is dit een snelle en eenvoudige manier om de accu- en laadspanning in de gaten te houden.

Er komen nu veel meer geavanceerde VAG-specifieke apps uit die smartphones/tablets gebruiken en ABS, airbags en meer ondersteunen.

Carly for VAG en OBDeleven zijn zulke apps.

#33 ·
Op de rand van obd2 zijn er heel weinig mods te doen. Ik ben boos op vcds, want ik ben nog steeds op zoek naar de lijst met commando's voor elke functie. Mijn lichtsoftware doet niets zonder een van hun apparaten. Ik vraag me af wat het autobedrijf ervan vindt om als een stuk gebraden vlees te worden opgedeeld. Als consument denk ik dat Ford dood langs de weg is gevonden en mijn gezeur of, nog belangrijker, functies om mijn hardware te mobiliseren niet kan uitschakelen. Die bedrijven willen financiën verzamelen, het zou gewoon met het voertuig moeten komen, zoals een sleutel of anderszins. Als ik het 2Hunk-voertuig krijg, denk je dan dat ik de vertegenwoordiger zal vragen om de apparaten erbij te gooien? ... Jerry heeft een klassieker, hij denkt dat hij de bovenkant weg moet gooien, een nieuwe hersenen moet krijgen en deze moet vervangen door een carburateur als het probleem is dat hij zijn auto niet kan tunen of een aftermarket kan opnemen omdat het eerder globaal slijm is dan een plek om te reageren.