VW Beetle Forum banner

OBD-scantools en software-opties

65K views 32 replies 13 participants last post by  onsitematt  
#1 · (Edited)
De hele OBD-scantool en softwarekwestie is een bewegend doelwit. Helaas is er zelden een enkele, eenvoudig te gebruiken tool die alles doet wat een voertuigeigenaar nodig heeft. OBD-tools zijn meestal generiek en zullen meestal de CEL lezen, weergeven en wissen voor de meeste OBD-conforme voertuigen. Sommige voertuigen hebben "fabrikant" specifieke codes die standaard OBD-tools zouden moeten lezen, maar soms is de code en/of beschrijving niet nauwkeurig of misleidend.

Over het algemeen vind ik dat de meeste eigenaren zowel een generieke OBIID-tool, een fabrikantspecifieke tool en/of software nodig hebben en mogelijk zelfs wat generieke software die in staat is om gegevens te loggen en in grafieken weer te geven om moeilijke problemen op te sporen en te identificeren.

Ook een WAARSCHUWING aan alle eigenaren. Met arbeidstarieven die doorgaans in de $75-$100+ range liggen voor het grootste deel van het land, en veel staten en steden die nu SMOG/Emissie/Veiligheidsinspecties vereisen, is het absoluut noodzakelijk dat uw voertuig in topconditie verkeert en geen constante CEL/Airbag/ABS-lampje op het dashboard heeft. Te veel mensen zijn "reactief" en kopen pas een scantool als ze er een nodig hebben. GELOOF me, je wilt een scantool bij de hand hebben en tot je beschikking, je moet weten hoe je hem moet gebruiken, je bewust zijn van wat de "normale"" waarden zijn en als je een scantool bij de hand hebt, ZAL je hem gebruiken voor je auto en je ZAL veel andere vrienden en familieleden vinden voor wie de tool van pas zal komen. Hoe meer je een van deze tools gebruikt, hoe beter je de codes die ze genereren zult begrijpen en je zult "hopelijk" niet reageren zoals de plaatselijke hoekmonteur die slechts een deel van de DTC-beschrijving leest met tunnelvisie en als het woord O2-sensor of MAF wordt genoemd, vervangen ze onmiddellijk het onderdeel dat in de DTC-code wordt genoemd in plaats van 5 minuten de tijd te nemen om na te denken over wat de code probeert over te brengen en te identificeren.

Een GROOT probleem dat ik regelmatig zie, zijn koud draaiende motoren die te wijten zijn aan zachte thermostaten met zwakke veren. Ik zie ongeveer 25-30% van de auto's/vrachtwagens die ik tegenkom zachte thermostaten hebben. Koud draaiende motoren veroorzaken een lager brandstofverbruik, verminderen de algehele motorprestaties, veroorzaken waterdamp en brandstofverdunning in de carter, vermindering van de levensduur van de olie en versnelde motorslijtage. Al deze problemen kosten u, de eigenaar/bestuurder, geld. En voor de lage kosten van een thermostaat en de beperkte tijd die het kost om de thermostaat te vervangen, is het dwaas om jarenlang met een koude motor rond te rijden. Merk op dat de meeste motoren dicht bij 205F moeten werken, zelfs als ze een thermostaat van 180-185F hebben. Dit komt door de locatie van de koelvloeistoftemperatuursensor aan de uitgangszijde van de cilinderkop in de meeste auto's en vrachtwagens. Wees er ook van op de hoogte dat nadat de buitentemperatuur boven de 70F stijgt, een zachte thermostaat zeer moeilijk te identificeren is zonder de radiator te blussen met een spray van een tuinslang om de radiator super af te koelen.

Het hebben van een OBD-tool die real-time gegevens kan lezen, is BELANGRIJK. Dit betekent dat u waarschijnlijk meer dan één tool moet aanschaffen. U kunt problemen hebben met de auto en het CEL-lampje gaat nooit aan. Mager mengsel en problemen met de koelvloeistoftemperatuur zijn enkele van de zeer veel voorkomende problemen die geen CEL-lampje laten branden. De brandstofafstelling van de motor moet doorgaans tussen 0-3% max. liggen. Ik geef er de voorkeur aan om de brandstofafstelling consequent onder de 2% te zien, indien mogelijk. De koelvloeistoftemperatuur van de motor moet doorgaans tussen 200-210F/93-99C liggen onder de meeste omstandigheden. Motoren moeten in ongeveer 5-7 mijl rijden op bedrijfstemperatuur komen, zelfs in de winter.

Dus hier zijn enkele van de opties die ik ben tegengekomen en waarvan ik er enkele dagelijks of wekelijks bezit en gebruik.

Dus voor de VW-gemeenschap is VCDS (ook wel VAG-COM genoemd) de defacto OBDII-tool en voertuigdiagnosesoftware.

Het is een beetje lastig om volledig te gebruiken en te begrijpen voor de echte beginner, maar het is een zeer goede tool, maar geen goedkope optie voor sommigen. Het vereist ook een Windows-laptop of een vorm van een laptop met Windows in de auto, wat erg omslachtig kan zijn om te gebruiken tijdens het rijden en dit is niet iets dat je meestal in de auto kunt laten liggen, zoals een draadloze OBDII-interface van $15-$20.

Ross-Tech: VCDS

Er zijn andere opties en tegen lagere prijzen, maar bieden mogelijk niet hetzelfde detailniveau als VCDS, maar kunnen een grote hulp zijn bij het lezen van DTC-codes en het wissen van CEL-lampjes of andere modules, afhankelijk van de tool.

Voor $46 op het moment van dit bericht, de VAG405 generieke OBD-scantool met VW-specifieke mogelijkheid om OBD DTC-codes, airbagcodes, ABS-codes en mogelijk zelfs enkele codes voor klimaatregeling, comfortmodule en cabriodak te lezen en te wissen. Het enige echte nadeel van deze specifieke tool is dat hij geen real-time gegevens leest, zoals brandstofafstelling, temperatuur, MAF-meting, enz.

Amazon.com: Hot MaxScan VAG405 Code Reader OBD2 EOBD CAN BUS VW Audi: Car Electronics

Andere Autel-tools die real-time gegevens kunnen lezen en weergeven, zijn de MaxiScan MS509 en de Autel AL619:

Autel MaxiScan MS509 OBD-II/EOBD Scanner : Amazon.com : Automotive

Amazon.com: Autel AL619 OBDII/CAN Scan Tool: Automotive

Dus voor iedereen die een pc-gebaseerde laptop heeft (kan mogelijk ook op Apple draaien met Parallels of een andere Windows-opstartoptie, maar dit heb ik niet geprobeerd), kunt u deze ELM Scan 5 USB-interface overwegen met gratis OBDWiz-software voor ongeveer $25 op Amazon.
ScanTool 423001 ElmScan 5 Compact OBD-II Scan Tool and OBDwiz Diagnostic Software : Amazon.com : Automotive

Let op, dit is geen VW-specifieke tool, dit is een generiek OBD__ scantoolprogramma dat ook real-time gegevens weergeeft, grafieken maakt, gegevens registreert en afspeelt.

Is dit een geweldige tool? Nee, maar hij doet wat hij beweert

Is dit een behoorlijke tool die nuttig zal zijn? Ja

Is deze tool ongeveer $25 waard? Ja

Merk op dat de prijzen op Amazon soms enorm kunnen variëren, maar ik heb deze tool laatst bekeken en hij was ongeveer $26. Ik denk dat toen ik hem een jaar of langer geleden kocht, hij bijna $30 was.

Ik vond deze tool toereikend, niet geweldig, niet helemaal intuĂŻtief, maar hij werkte en kon gegevens leveren, in grafieken weergeven en verzamelen.

Met deze prijs voor een OBDII-tool die codes kan lezen en wissen, real-time gegevens kan lezen en in grafieken kan weergeven, is er geen excuus voor iedereen om er geen in zijn gereedschapskist te hebben.

U kunt de software ook bijwerken als u dat wilt en meer geavanceerde functies nodig heeft voor $90.

ScanTool.net LLC - Premium OBD-2 software for cars and light trucks. - ScanTool.net

Zoals gewoonlijk zal de prijs waarschijnlijk stijgen en heeft u de software niet geĂŻnstalleerd en werkend en bent u er niet bekend mee als u een probleem heeft.

Stel voor dat u voorbereid bent en klaar om uw aankomende problemen aan te pakken en deze tool en/of andere tools geĂŻnstalleerd, klaar en werkend heeft.

Aanvullende info voor mensen die iets anders zoeken dan deze software. Als u een smartphone of tablet heeft, zijn er ook enkele goedkope opties op de markt om te overwegen.

Nu over naar SMARTPHONE/TABLET OPTIES.

Er is de laatste tijd veel verbetering geweest in smartphone/tablet-opties en zelfs enkele nieuwe releases. Na het gebruik en de ondersteuning van mensen die zowel Android als iProducts gebruiken voor OBDII, ben ik momenteel een fan van OBDFusion (voorheen Touch Scan) voor Android en OBDFusion voor iProducts. Deze apps zijn van dezelfde leverancier en deze leverancier is zeer responsief en heeft veel geweldige verbeteringen aangebracht en nieuwe functies toegevoegd.

Koop een OBDII smartphone/tablet-app en interface, meestal $30 of minder. Deze apps zijn meestal het beste voor problemen met de rijeigenschappen en ze ondersteunen de status van de emissiebereidheidsmonitor, freeze frame en live/realtime gegevens. Ze zijn ook geweldig voor het loggen van gegevens voor beoordeling nadat de auto is gereden en kunnen echt helpen bij het vinden van gebruikelijke problemen.

Android - OBDFusion (voorheen Touch Scan) voor $3,95 en ELM327 OBDII naar Bluetooth-interface.

iProduct - OBD Fusion voor $9,95 en ELM327 OBDII naar Wifi-interface.

Ik stel meestal voor om de OBDII-interfaces van Amazon te halen als u zich in de VS/Noord-Amerika bevindt. Zorg ervoor dat u een interface kiest die aangeeft dat de bestelling wordt "Verzonden door Amazon", anders wacht u mogelijk WEKEN op een interface uit Azië. Ebay is een andere optie, maar let op waar de interface vandaan wordt verzonden, wederom weken voor een interface uit Azië, dus als u kunt wachten en wat geld wilt besparen, ga ervoor, maar als u snel een interface nodig heeft, kies dan verstandig.

UPDATE - Torque was vroeger de primaire Android OBDII-app, maar ik raad OBDFusion (voorheen TouchScan) TEN ZEERSTE aan, die gemakkelijker te gebruiken, betrouwbaarder is en $1 minder kost dan Torque Pro

Als u een Droid-telefoon of -tablet bezit, de OBDFusion (voorheen Touch Scan) App voor $3,95

http://newbeetle.org/forums/1-8-liter-turbo/58882-coolant-temp-sensor.html

Voor $4 in combinatie met een $15 ODB naar Bluetooth-adapter zoals de ELM327 van Amazon is een goed alternatief of iets om te hebben, evenals de hierboven genoemde software. Dit geeft u een scantool van $20 die sensoren en gegevens in grafieken kan weergeven, codes kan lezen en wissen en uw rijgedrag via GPS kan volgen en zelfs enkele prestatiegegevens van het voertuig kan leveren.

Als u een iProcuct (iPhone, iTouch of iPad) bezit, kunt u OBDFusion bekijken voor $9,95. Let op, deze app VEREIST een OBDII naar WiFi-interface. Er zijn ELM327 WiFi-interfaces, zorg ervoor dat u de juiste WiFi-interface kiest voor OBDFusion en iProducts.

https://itunes.apple.com/us/app/obd-fusion-obd2-vehicle-scan/id650684932?mt=8

Er zijn ook andere apps zoals Rev, Dash Commander, Automatic en andere. Maar zoek zelf, lees de recensies. Naar mijn mening kunnen ze vrij kostbaar zijn in vergelijking met andere opties en vereisen ze speciale en/of dure interfaces. Bovendien denk ik niet dat een van deze apps OBDFusion op enigerlei wijze overtreft.

Een andere interessante tool/bewakingsapparaat dat redelijk geprijsd is, is de UltraGuage. Nogmaals, dit is een generieke tool die real-time gegevens weergeeft, waarmee u het brandstofverbruik kunt volgen, de intervallen voor het verversen van de olie, drempelwaarden kunt instellen voor zaken als spanning en temperatuur. Dus voor minder dan $80 is dit een ander handig apparaat dat kan worden gebruikt op elke auto met een OBDII-interface en kan zelfs permanent in de auto worden aangesloten, indien gewenst.

UltraGauge Automotive Information Center and OBDII Scan Tool

Mijn huidige favoriete standalone generieke scantool is de Launch CReaderVI voor ongeveer $65, de beste prijs die ik uit Azië heb gevonden. Helaas is deze tool via zelfs Amazon iets meer dan $125 op het moment van dit bericht - LAUNCH 301050074 Diagnostic Code Reader VI : Amazon.com : Automotive

Dit is een van de weinige standalone generieke scantools met een kleurenscherm en biedt real-time grafieken van sensoren binnen de tool. De grafieken op de tool zijn beperkt, helaas kunt u deze niet exporteren om opnieuw te schalen en met de grafiekgegevens te spelen zoals met OBDFusion of andere softwaregebaseerde programma's.

Zelfs met de beperkingen op de grafieken op de tool, is dit meer dan de meeste tools bieden. De CReader VI registreert ook en speelt de OBD-datastream af. Het enige nadeel is dat de tool geen batterijen heeft, dus u moet de geregistreerde gegevens bekijken terwijl u bent aangesloten op een OBD-poort die stroom heeft of de meegeleverde USB-updatekabel gebruiken en deze kabel aansluiten op een USB-poort op een computer of een vorm van een USB-aangedreven stopcontact, vergelijkbaar met die welke worden gebruikt om telefoons of andere draagbare USB-apparaten op te laden.

Zoek rond voor informatie en beschikbaarheid over deze en andere Launch-producten.

Enkele andere goedkope opties die de emissiebereidheid, freeze frame en live/realtime gegevens ondersteunen -

$33 - Autel AULMS310 - http://www.amazon.com/Autel-AULMS31...=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1384296651&sr=8-1&keywords=Autel-AULMS310&tag=5336612389-20

$45 - Autel AutoLink AL319 - http://www.amazon.com/Autel-AutoLin...8822/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1384297209&sr=8-1&keywords=al 319&tag=5336612389-20

Dit ziet eruit als een interessante tool, Live Data, Freeze Frame, Emissiebereidheidsmonitorstatus, Basic Grasping en Volt/Ohm Meter alles in één voor minder dan $125 op dit moment.

Basisoverzicht van functies:

Haalt generieke (P0, P2, P3 en U0), fabrikantspecifieke (P1, P3 en U1) codes en in behandeling zijnde codes op
Leest live PCM-datastream, live O2-sensortestgegevens en freeze frame-gegevens
Ingebouwde Amp/Volt/Ohm multimeter waarmee u ampèrage (20A max), spanning, weerstand, bedrading, geschakeld, duty cycle en meer kunt testen
Ingebouwde tests voor het starten/opladen van het systeem diagnosticeert gemakkelijk elektrische systemen van voertuigen
Meertalig menu en DTC-definities (Engels, Spaans en Frans)

De AutoLink AL539 OBD II en Electrical Test tool ondersteunt alle 10 modi van OBD II voor een complete diagnose. Met de unieke gepatenteerde One-Click I/M Readiness Key, grafische digitale multimeter, tests voor het starten en opladen van het systeem, TFT-kleurendisplay en een ingebouwde luidspreker, stroomlijnt de veelzijdige, gebruiksvriendelijke AL539 de autoservice en helpt hij een snelle, nauwkeurige diagnose en tijdige reparatie te garanderen.

Autel AL539 OBDII en Electrical Test Tool with AVO Meter : Amazon.com : Automotive

Op korte termijn, voor iedereen die nog geen scantool heeft en codes moet laten lezen, een paar opties, behalve voor sommigen in de staat Californië, moet u contact opnemen met uw plaatselijke auto-onderdelenwinkel om te zien of ze een scantool hebben die u kunt lenen waarmee u de codes op uw auto kunt lezen en mogelijk de CEL kunt resetten. De meeste Auto Zone-, Advance-, Pep Boys-, O'Rielly Auto Parts-winkels hebben scantools die ze u zullen uitlenen om te gebruiken, in ieder geval op hun parkeerplaatsen. Aamco Transmission adverteert ook dat ze uw codes gratis op tv zullen lezen. Dit is misschien de enige optie die sommigen in Californië hebben, want om de een of andere reden heeft Californië mogelijk een wet die lokale onderdelenwinkels niet toestaat om scantools uit te lenen om CEL op auto's te resetten, hetzij vanwege SMOG-wetten of om mensen in SMOG-winkels te dwingen. Niet helemaal zeker van de situatie in Californië, maar ik besef wel dat er enkele uitdagingen zijn met het lenen van een scantool in die staat.

#2 ·
Er is ook een nieuwe en opkomende iPhone-app & interface genaamd Automatic die een aantal handige functies kan bieden, maar deze is nog niet uitgebracht (vanaf deze bewerking maart 2013) en het is niet duidelijk of de tool real-time ECU/DME-gegevens en alle grafieken zal weergeven. Deze tool heeft veel andere functies en het lijkt erop dat het kunnen lezen van motor-/transmissie-foutcodes een lager niveau functie kan zijn van deze App/Interface-combinatie.

Automatic - Uw slimme rijassistent
Ze stellen deze release nu uit tot augustus om de app te perfectioneren.

Automatic vertraagt ​​connected car platform tot augustus omdat het probeert de iPhone-app te perfectioneren

#5 ·
Een andere leuke functie van UG is dat je je eigen drempels kunt instellen voor live data zoals Spanning en Temperatuur en de UG kunt laten alarmeren! Dit veronderstelt dat je ervoor kiest om de UG de hele tijd aangesloten te laten.

#6 ·
Ik wilde dit in het begin van mijn eerste bericht bewerken, maar ik heb duidelijk het aantal tekens voor het eerste bericht overschreden. Begrijp alsjeblieft dat deze opmerkingen bedoeld zijn als voorwoord voor het eerste bericht.

Voorwoord - Naar mijn mening zou een scantool het volgende moeten doen:

1. DTC (Diagnostic Trouble Codes) weergeven in de Pxxxx-indeling. De meeste, maar niet alle tools bieden deze functie. Veel mensen denken dat je een tool nodig hebt die fabrikantspecifieke gegevens kan lezen. Hoewel een tool die dit kan soms handig is, betekent dit meestal dat je veel meer geld moet uitgeven en de beschikbare opties beperkt. Alle auto's die sinds 1996 in de VS zijn verkocht, moeten voldoen aan de ODBII-standaard, wat betekent dat een generieke scantool zal functioneren en communiceren met de OBD-poort en in staat zal zijn om DTC-codes te lezen en weer te geven die de status van het brandstofmanagementsysteem aangeven en informatie over misfires detecteren en weergeven, evenals informatie over DTC's met betrekking tot de transmissie, maar problemen met betrekking tot de transmissie komen lang niet zo vaak voor als problemen met het brandstofmanagement van de motor. Hoewel een tool die specifieke codes en gegevens van de fabrikant kan weergeven meer gedetailleerde gegevens kan opleveren, is dit niet altijd nodig. De OBDII-gegevensset en DTC zijn meer dan voldoende om te helpen bij het diagnosticeren van de meerderheid van
2. Realtime sensorgegevens weergeven, zoals motortemperatuur, MAF-waarden en brandstoftrimkleppen. De meeste duurdere tools bieden deze functie, ik zou aanraden om geen geld uit te geven aan een tool die deze functie niet biedt. Dit is naar mijn mening een zeer belangrijke en BELANGRIJKE functie van elke tool.
3. Freeze Frame-gegevens weergeven. De meeste duurdere tools bieden deze functie, ik zou aanraden om geen geld uit te geven aan een tool die deze functie niet biedt. Dit is naar mijn mening een zeer belangrijke en BELANGRIJKE functie van elke tool. Freeze Frame-gegevens maken deel uit van de OBDII-standaard en maken een momentopname van alle andere sensoren wanneer een DTC wordt geactiveerd en slaan deze waarden op. Dingen als motortoerental, temperatuur, MAF-waarde, berekende motorbelasting, brandstoftrims, gasklepstand, ontstekingsafstelling en andere sensorwaarden worden allemaal opgeslagen voor een beter begrip van de omstandigheden waaronder de auto werkte toen een of meer DTC-codes werden geactiveerd.
4. Realtime status van Emission Readily Monitors of Status weergeven. De meeste duurdere tools bieden deze functie, ik zou aanraden om geen geld uit te geven aan een tool die deze functie niet biedt. Dit is naar mijn mening een zeer belangrijke en BELANGRIJKE functie van elke tool.
5. Een grafische weergave van sensor- of andere gegevens rechtstreeks op de tool opnemen en weergeven zonder deze informatie op te slaan en over te dragen. Dit is een nieuwere functie die door veel van de duurdere scantools wordt aangeboden en kan erg handig zijn bij het oplossen van ongebruikelijke of hardnekkige problemen. Hoewel je misschien denkt dat dit duur is, bieden zelfs sommige scantools van minder dan $ 100 deze functie tegenwoordig aan. Zeker iets om te overwegen bij het bekijken van standalone of computergebaseerde software-scantools.

Vaak kun je meer dan één scantool hebben. Je hebt misschien software die op een computer draait en een handheld standalone DTC-lezer in een of andere vorm. Standalone lezers zijn snel, klein en vereisen geen telefoon, computer of speciale interface. Vaak is het verstandig om een standalone tool in de auto te bewaren, zodat je snel toegang hebt om codes te kunnen lezen en wissen terwijl je onderweg bent.

Eén woord voor de wijzen, DTC-codes moeten worden beschouwd als "aanwijzingen", ze zijn meestal niet allesomvattend en geen directe indicator van een sensorstoring. Vaak verschijnen of stapelen VEEL DTC-codes zich in de loop van de tijd op als het CEL-lampje brandt. Wat ik voorstel, is dat je telkens wanneer de CEL aangaat, de datum en kilometerstand registreert, samen met alle codes en alle Freeze Frame-gegevens die beschikbaar zijn. Omdat de meeste telefoons tegenwoordig camera's hebben, raad ik aan om in ieder geval een foto te maken van de codes en het Freeze Frame-gegevensweergavescherm als je geen papier en een schrijfinstrument bij de hand hebt. Het nemen van deze extra stap kan op de lange termijn erg nuttig zijn. Wis de codes en rijd dan met de auto en wees bereid om de code(s) te controleren zodra de CEL weer aangaat en noteer de DTC-code(s) die als eerste verschijnen. Blijf dan controleren op aanvullende DTC-codes terwijl je rijdt.

Zodra je DTC-codes hebt gelezen, stop dan en pauzeer voordat je conclusies trekt. Veel mensen, zelfs ervaren monteurs, lezen een DTC-beschrijving en als er een sensornaam in de DTC-beschrijving staat, trekken ze onmiddellijk de conclusie dat de specifieke sensor of het onderdeel defect is. Dit is echt een reflexreactie en je moet de code(s) echt bestuderen, op internet zoeken en vragen stellen. Veel van de codes die een sensor vermelden, betekenen niet dat de sensor defect is. P0420/P0430 geven bijvoorbeeld aan dat de efficiëntie van de katalysator een probleem is. De kans dat de katalysator(en) daadwerkelijk defect is/zijn, is zeer klein. Andere problemen kunnen deze codes activeren, zoals zeer kleine uitlaatlekken rond de O2-sensor na de katalysator (O2-bung-lassen gebarsten of andere kleine uitlaatlekken), een defecte of trage O2-sensor na de katalysator, of zelfs een probleem met de DME-software die mogelijk een update vereist. Deze specifieke DTC-codes voor de katalysator zijn eigenlijk een probleem in de hele sector waarbij veel andere fabrikanten DME/CPU-updates hebben uitgebracht om het bewakingsvenster te verbreden om de gevoeligheid van het activeringspunt voor deze codes te verminderen. Ook verwijzen veel magere codes naar de O2-sensor die buiten bereik of aan zijn limiet is. Dit is meestal ook geen indicator dat de O2-sensor(en) defect is/zijn en waarschijnlijk niet vervangen hoeven te worden.

Nogmaals, bekijk alle DTC's als aanwijzingen, neem de tijd, stel wat vragen en denk na over hoe de DTC-beschrijving is geformuleerd voordat je overgaat tot het vervangen van sensoren.

Ook een opmerking over MAF-codes, wees hier ook voorzichtig. Veel mensen vervangen een MAF als eerste oplossing, omdat het een van de gemakkelijkst te vervangen sensoren is, maar MAF-sensoren hebben niet de neiging om zo vaak defect te raken of vervangen te hoeven worden als het lijkt. Omdat veel MAF's erg duur zijn vanwege de platina draad, gaan mensen vaak voor de goedkope optie en kopen ze goedkope units op eBay of via andere bronnen. Een woord voor de wijzen, als het te goedkoop/te mooi lijkt om waar te zijn, is het waarschijnlijk een goedkope imitatie of namaak die waarschijnlijk niet correct zal werken.

Ik raad ook aan om alle sensoren die je vervangt te bewaren, voor het geval je ontdekt dat de vervangende sensor mogelijk niet correct werkt en je mogelijk de originele sensor kunt vervangen tijdens geavanceerde probleemoplossing.

#7 · (Edited)
Update, weer een fatsoenlijk uitziende scantool!

Een andere fatsoenlijk uitziende Launch-tool is de CRP 123, ook wel bekend als CReader Pro 123.

Deze tool leest OBD-gegevens voor motor en transmissie, evenals ABS en airbags, allemaal in één tool. Kan real-time gegevens, emissiebereidheidsmonitoren en freeze frame weergeven. Gegevens op de tool opnemen en loggen.

http://www.launchtechusa.com/assets/products/crp123.pdf

http://www.amazon.com/Audel-2013-Re...del-2013-Release-Professional-Original-Internet/dp/B00CF1LWNG?tag=5336612374-20

http://www.cnautotool.com/goods-3227...al+CRP123.html

Dit is slechts een referentiepunt, stel voor dat u geïnteresseerd bent in deze tool, u deze rondshopt. Ik weet dat er een paar kleine softwarefouten in de unit zitten, niets dat op dit moment een showstopper is en Launch heeft upgrades voor deze tools uitgebracht en werkt momenteel aan andere updates. Wees voorzichtig, want er lijken 2 hardwareversies van deze tool te zijn. Eén versie heeft allemaal rode knoppen, dit zou de "Global"-versie moeten zijn en er is een versie met een gele knop die een "Asian"-versie zou moeten zijn. Ik weet niet zeker of er problemen zijn met de 2 verschillende eenheden, ik heb gehoord dat er mogelijk problemen zijn met het updaten van de gele knop "Asian"-versie buiten Azië, maar ik heb dit niet 100% kunnen bevestigen. Ik heb gehoord dat deze tools online voor minder dan $ 200 kunnen worden gevonden. Ik denk ook dat Launch deze tool voor Mac, Matco en Napa OE?

http://www.youtube.com/watch?v=dtZGFSZRj3Y

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=himsk35oQso

Ik heb er onlangs mee gespeeld en het lijkt behoorlijk slim. Ik weet niet zeker of alle functies op alle modellen worden ondersteund, maar ik kan individuele wielsensoren, de stroomopname van de verwarmde O2-sensor, schakeltijden voor automaten, mijn informatie over rollover-bescherming voor cabrio's lezen. Status van de cruise control-schakelaar, remschakelaar enkel en nogal wat andere info.

Deze tool dekt VEEL modellen en is behoorlijk veelzijdig. Ik denk dat het meer dan 30 modellen van voertuigen dekt en OBD, ABS en airbags ondersteunt.

#9 ·
UPDATE - IOS iPhone/iPad OBD App is dit redelijk kosteneffectief?

Dus voor de iPhone/iPad-mensen, wil je dit misschien eens bekijken??

Ik heb deze app nog niet gebruikt, maar hij lijkt op Torque Pro voor de Android-gebaseerde producten?

https://itunes.apple.com/us/app/obd-fusion/id650684932?mt=8&ign-mpt=uo=8

$10 App met een $25 OBD-WiFi interface voor een $35 tool.

Elm327 WIFI Wirless OBD2 Car Diagnostic Reader Scanner Scan Tool voor Iphone iPad iOS PC : Amazon.com : Automotive

Ik weet zeker dat je de interface kunt vergelijken en hem misschien iets goedkoper kunt vinden?

Iedereen die dit heeft geprobeerd, gelieve te updaten met een recensie en opmerkingen.

#10 ·
OBDII is beter dan niets, maar daarvoor is OBDII nutteloos voor andere systemen.... ABS, Airbag, Centrale Vergrendeling of Radio bijvoorbeeld.

VW/Audi-voertuigen hebben OBDII omdat dit wettelijk verplicht is, niet omdat ze ervan houden. VW/Audi hebben hun eigen protocollen die worden gebruikt met de fabrieksscanners.

OBDII doet ook geen uitvoertests of basisinstellingen voor de motor. En OBDII heeft mogelijk niet de mogelijkheid om gegevens van de ECM (duty cycle van de N205 nokkenasversteller bijvoorbeeld) te lezen.

Een ander ding is dat OBDII mogelijk niet zoveel informatie geeft over een bepaalde foutcode... maar ik heb de indruk dat dit in sommige gevallen een falen van het ene product ten opzichte van het andere kan zijn, en in andere gevallen gewoon een falen van wat OBDII kan doen.

Als je $35 te besteden hebt, waarom niet. Zoals gezegd, het is beter dan niets, maar onthoud dat het ZEER beperkt is in wat het kan benaderen. Als je iemand betaalt om aan je auto te werken, dan is het misschien prima. Maar als je je eigen werk doet, koop dan de juiste tools en koop een scan tool van OE-niveau.

#11 ·
Zoals ik in het begin van mijn eerste bericht al zei, is de Ross Tech VCDS de defacto-standaard voor de VAG-gemeenschap. Maar dat gezegd hebbende, 90% van de problemen die de meeste auto's hebben, blijken uiteindelijk items te zijn die zowel de generieke als de uitgebreide of fabrikant OBDII-codes ondersteunen en weergeven.

Hoewel ik geloof dat de VCDS ook OBDII ondersteunt, weet ik zeker dat anderen VCDS hebben gebruikt op niet-VAG-auto's om OBDII-codes te lezen, ik weet niet zeker of het ook de real-time gegevens weergeeft, ik heb dit nog niet persoonlijk geprobeerd.

Maar ik vind ook dat, ongeacht welke tools je hebt, niets beter is dan een stand-alone scantool of een generieke tool die geen computer vereist. Ik heb een VAG405 die ik in de auto bewaar. Op deze manier heb ik op reis, als er iets gebeurt, tenminste een idee of ik me zorgen moet maken over een CEL die verschijnt. Ik heb meestal ook een meer geavanceerde OBDII-tool bij me.

Mijn Launch CRP123 van minder dan $200 ondersteunt bijvoorbeeld 32 verschillende fabrikanten en ondersteunt in feite OBD, airbags en antiblokkeerremmen. Hoewel het geen fabrikantspecifieke tool is, draagt het enorm bij aan de ondersteuning van een veel breder scala aan voertuigen op de weg.

Ik heb momenteel ongeveer 10 verschillende OBD-tools en voertuigspecifieke softwaretools. Ik kan het gewoon nog niet rechtvaardigen om nog eens $300 uit te geven voor VCDS, maar ik heb een interface die werkt en als ik echt een probleem heb met mijn auto, kan ik het geld uitgeven als en wanneer ik het nodig heb. Ik heb op dit moment gewoon geen andere VAG-auto's, geen andere vrienden of familieleden hebben er een en ik zie veel andere Duitse modellen, alleen niet de VAG-auto's.

Nogmaals, ik denk dat de meeste hobbyisten/doe-het-zelvers het zich kunnen veroorloven om tussen de $20 en $100 aan een tool uit te geven, maar $300 kan voor velen een uitdaging zijn.

Ik raad ook TEN ZEERSTE IEDEREEN in de staat Californië aan om een ​​vorm van generieke OBDII-tool aan te schaffen, aangezien de meeste auto-onderdelenwinkels in de geweldige staat Californië geen OBDII-tools aan klanten uitlenen. Ik weet niet zeker of er echt een "wet" is of dat dit een beleid is?? Maar met de constante SMOG-tests en de noodzaak om OBD DTC-codes te controleren en de Emission Readiness Monitors te verifiëren, kun je maar beter een eigen tool hebben die OBD-codes, real-time data Emission Readiness Monitors kan lezen en weergeven.

Ik heb hier de Apple IOS-informatie toegevoegd, omdat ik enorm veel verzoeken heb gehad voor IOS-tools die binnen een redelijk bereik vallen voor de gemiddelde doe-het-zelver.

Nogmaals, ik bekritiseer VCDS of een andere tool van een hogere lijn niet, maar uit ervaring uit de praktijk kunnen velen hier zich deze tool mogelijk niet veroorloven en/of deze tool niet uitzoeken voor een eenvoudige generieke OBD DTC die verschijnt.

#12 · (Edited)
Bijgewerkte informatie. Touch Scan, een andere Android-gebaseerde optie en een Professioneel Add-On-pakket voor OBDWiz en Touch Scan voor Windows.

Een andere Android-gebaseerde OBDII-app van de makers van OBDWiz, OBDFusion (voorheen Touch Scan) uit de Play Store voor $3,95. Ik heb het niet gecontroleerd, het is $1,05 goedkoper dan Torque Pro, kan veel van dezelfde functies hebben als Torque Pro, kan sommige dingen anders doen, ik weet het gewoon niet.

Maar ik wilde gewoon iedereen laten weten dat er een andere Android-gebaseerde optie is.

https://play.google.com/store/apps/d...ions.TouchScan

Een GRATIS proefversie van 2 weken is hier beschikbaar - Gratis TouchScan OBD2 proefsoftware voor Windows - OBDSoftware.net

Ook een opmerking voor zowel OBDWiz als Touch Scan, er lijkt een "Professional" Add On te zijn dat je meer functies en mogelijkheden geeft voor $39,95. Nogmaals, ik kan geen commentaar geven op deze Add On omdat ik het nog niet heb gebruikt, maar het kan handig zijn voor een meer diepgaande analyse.

#13 ·
Enkele Autel-opties

$33 - Autel AULMS310 - Amazon.com: Autel (AULMS310) MaxiScan MS310 OBDII/EOBD Code Reader: Automotive

$45 - Autel AutoLink AL319 - Amazon.com: Autel AutoLink AL319 OBD II/EOBD Code Reader - Model# AL319: Automotive

$52 - Autel MaxiScan MS509 - Amazon.com: MaxiScan MS509 OBD2 Scanner Code Reader Live Data: Electronics

$79 - Autel Autolink AL519 - Amazon.com: Autel AL519 Color Screen OBDII/CAN Scan Tool: Automotive

$90 - Autel AutoLink AL439, een combinatie scantool EN voltmeter met batterij- en dynamo-testmogelijkheden - Autel AL439 OBDII and Electrical Test Tool : Amazon.com : Automotive

$115 - Autel Autolink AL539, een combinatie scantool EN voltmeter met batterij- en dynamo-testmogelijkheden, samen met grafieken en registratie van OBDII-gegevensstromen - Autel AL539 OBDII and Electrical Test Tool with AVO Meter : Amazon.com : Automotive

#14 ·
UPDATE - Extra OBD-softwareopties voor Windows, Android en Apple iProducts.

Niet echt een nieuwkomer op de markt, maar het lijkt erop dat dit bedrijf zijn aanbod heeft uitgebreid met Android en iProducts en ook zijn prijzen wat begint te verlagen vanwege de concurrentie. Zoals ze zeggen, is concurrentie meestal een goede zaak. Geeft de consument meer opties en hopelijk een betere prijs.

Palmer Performance heeft nu dekking en verschillende producten voor Windows, Android en iProducts. Het lijkt erop dat ze niet concurrerend geprijsd zijn ten opzichte van veel andere draagbare apps op de markt. Ik heb deze producten nog niet gebruikt, dus ik weet niet uit de eerste hand of Palmer dingen aanbiedt die andere leveranciers niet aanbieden, maar je moet het zelf bekijken en als iemand de Palmer-producten koopt en gebruikt, update dan met feedback. Het lijkt erop dat je met de Palmer-producten breedband O2-sensoren kunt monitoren voor tuningdoeleinden, maar ik heb dit niet volledig bevestigd.

Home - Palmer Performance Engineering, Inc.

Dash Command is de app voor Adroid en iProducts

https://play.google.com/store/apps/d...hCommand&hl=en

https://itunes.apple.com/app/dashcom...321293183?mt=8

Ook een kanttekening voor iedereen die van plan is een iProduct te gebruiken. De reden dat alle iProducts een WiFi-naar-OBD-adapter vereisen, is dat Apple geen niet-goedgekeurde Bluetooth-apparaten toestaat om verbinding te maken met hun producten, dus de work-around voor app-ontwikkelaars is de WiFi-interface.

Bekijk het zelf, er lijken proefversies te zijn van de App Store, waarschijnlijk worden functies ontgrendeld zodra je de app daadwerkelijk koopt.

#15 ·
Heeft iemand van jullie de ELM 327 Mini OBDII Bluetooth gebruikt?

Advies? Wat is de beste app voor deze Mini OBDII om te gebruiken met iPhone 5?

Ik wil iets dat kan registreren hoe de motor werkt. Mijn dochter gebruikt een Jetta MK4 om naar de universiteit te gaan en soms als ze een probleem met de motor heeft, weet ze niet hoe ze het probleem aan mij moet uitleggen :rolleyes:

Bedankt

Isaac

Attachments

#17 · (Edited)
Heeft iemand van jullie de ELM 327 Mini OBDII Bluetooth gebruikt?

Advies? Wat is de beste app voor deze Mini OBDII om te gebruiken met iPhone 5?

Ik wil iets dat kan registreren hoe de motor werkt. Mijn dochter gebruikt een Jetta MK4 om naar de universiteit te gaan en soms, als ze een probleem heeft met de motor, weet ze niet hoe ze het probleem aan mij moet uitleggen :rolleyes:

THX

Isaac
Isaac,

Een paar dingen.

1. iProduct ODD-interfaces zijn ALLEMAAL WiFi. Apple staat geen niet-goedgekeurde Bluetooth-apparaten toe om verbinding te maken voor datadoeleinden vanwege de beveiliging.

Amazon heeft een aantal ELM- en andere Wifi-naar-OBD-interfaces hier in de VS voor ongeveer $ 25 of minder, ik weet niet zeker waar je woont?

Wat de telefoon-app betreft, is OBD Fusion mijn aanbeveling. Ik heb het niet gebruikt, maar het wordt gemaakt door dezelfde leverancier voor OBDWiz voor Windows en Touch Scan voor Android, dus ze kennen de platforms en OBD-systemen.

Ik werk met iemand die OBD Fusion heeft en hij stuurt me vaak logs om grafieken en screenshots te maken.

Heb niet gespeeld met Dash Command van Palmer Engineering, ze hebben onlangs de prijzen verlaagd vanwege de concurrentie?

Vergeet FuzzyCar, en er zijn anderen die een dure kabel nodig hebben, voor zover ik me herinner.

Het grappige van OBDII-tools is dat je ze niet nodig hebt als je ze hebt. Een beetje zoals het kopen van een sneeuwschep in oktober om je voor te bereiden op de winter, waarschijnlijk heb je hem niet nodig. Maar als je er geen koopt, wordt het de ergste winter in jaren! Oh ja, misschien begrijp je deze logica niet helemaal omdat je in Panama bent!

Ik heb een interface voor mijn telefoon in de auto, vaak rol ik op en moet ik hem eruit halen voor vrienden en familie om dingen te controleren en ik reis met een OBD-tool, op deze manier kan ik, als de CEL aangaat, erachter komen of het dringend is of dat ik gewoon kan blijven reizen.

#18 ·
HĂ© jongens,

Bedankt voor jullie adviezen. Eens kijken of ik het goed begrijp........ Houd er rekening mee dat ik een Blackberry-telefoon gebruik ;)

Omdat mijn dochter en zoon degene zijn die de Jetta gebruiken en allebei iPhone-telefoons hebben, ga ik een ELM 327 WI-FI bestellen en ik zal ze vertellen dat ze de OBD Fusion-app op hun iPhones moeten downloaden.

Ik hoop dat ze op deze manier, wanneer ze een motorprobleem tegenkomen tijdens het rijden in de Jetta, de codes kunnen scannen en aan mij kunnen rapporteren.

BEDANKT,

Isaac

#19 ·
Klinkt als een mogelijk plan.

Houd de interface in de auto, zorg ervoor dat ze weten hoe ze hem moeten gebruiken en ze kunnen de OBD Fusion App downloaden en op deze manier kunnen ze zelfs screenshots als e-mailbijlagen rechtstreeks vanuit de App verzenden.

Het is misschien iets ingewikkelder dan een standalone OBD-scantool, maar het is vrij kosteneffectief.

De andere optie is de VAG405, maar deze biedt geen live/realtime data, maar ondersteunt wel ABS en airbags voor minder dan $40 als je de Amerikaanse prijs kunt krijgen. Dit is iets dat je in de auto zou kunnen laten liggen. Het ondersteunt generieke OBD en behandelt VAG-specifieke zaken in een vrij eenvoudige standalone tool.

Zelfs met een standalone tool kan het maken van foto's van het scherm met een camera en sms'en of e-mailen de informatie ook naar je toe sturen.

#20 ·
Klinkt als een mogelijk plan.

Houd de interface in de auto, zorg ervoor dat ze weten hoe ze hem moeten gebruiken en ze kunnen de OBD Fusion App downloaden en op deze manier kunnen ze zelfs screenshots als e-mailbijlagen rechtstreeks vanuit de App verzenden.
Ja, dat is het idee, aangezien ze allebei een iPhone gebruiken. Ik ben er vrij zeker van dat ze dit ding heel snel zullen leren gebruiken.

De andere optie is de VAG405, maar deze biedt geen Live/Real time data, maar ondersteunt wel ABS en airbags voor minder dan $40 als je de Amerikaanse prijzen kunt krijgen.
Ik heb een postbus in Miami FL die alle dingen naar mijn land doorstuurt en ik kan ze in minder dan 10 dagen hebben. Kopen uit de VS is gemakkelijk voor mij......... Maar in december duurt het langer voordat de dingen aankomen :mad:

Jfoj, heel erg bedankt voor je hulp en voor het nemen van de tijd om alles aan mij uit te leggen. Je bent heel behulpzaam geweest.

Bedankt,

Proost,

Isaac

#21 ·
#22 ·
Leest het ĂĽberhaupt codes?

#24 ·
Het klinkt alsof de tool een soort code heeft opgepikt, maar niet weet wat het betekent en geen definitie in zijn database heeft geprogrammeerd?

De vraag is dus: geeft de tool je daadwerkelijk een Pxxxx-code?

Het kan zijn dat je auto een diesel is en dat de VAG405 tekortschiet op het gebied van definities voor dieselcodes?

Je zou kunnen proberen een tool te lenen bij de plaatselijke onderdelenwinkel om te zien of deze iets oppikt.

De VAG405 is nog steeds een goede tool, omdat deze ook airbag- en ABS-codes ondersteunt, dus ik zou me er niet al te veel door gekrenkt voelen.

Je kunt ook een app en interface voor een smartphone of de Windows-software OBDWiz overwegen, aangezien deze ook beide goedkoop zijn en ook Live/Real Time-gegevens zouden moeten leveren, waar de VAG405 tekortschiet.

De andere optie is VCDS Lite voor ongeveer $100.

#26 ·
U kunt de startonderbreker uitschakelen. Verwijder gewoon de RFID-chip uit een werkende sleutel en plak deze op het dashboard in de buurt van het contact. Verwijder vervolgens de RFID-chip uit een andere sleutel die u wilt gebruiken. Dit werkt zolang de RFID-lezer op het instrumentenpaneel nog werkt.

#28 ·
Hallo mensen,

Ik gebruik een Wifi OBD Tool die ik van eBay heb. Ik voeg er een foto van toe. http://i85.photobucket.com/albums/k57/Turbo_Boss/OBDTOOL_zps1ff32a40.jpg

Ik heb dezelfde OBD Tool gebruikt in een 2002 VW Jetta met een 2.0 motor en het werkt OK en ik kan alle dashboard indicatoren zien werken. Ik probeer het ook op een 2007 Toyota Prado en het werkt ook.

Maar het werkt niet op mijn 2002 VW Jetta 1.8T

Ik ben er vrij zeker van dat mijn auto OBD2-compatibel is. Ik heb VCDS Lite van Ross-Tech: VCDS-Lite en ik heb het aangesloten op mijn laptop met een goedkope OBD-kabel die ik van eBay heb en ik kan mijn boordcomputer uitlezen en het MIL-lampje wissen.

Dit is de OBD naar USB-kabel die ik gebruik om mijn auto met VCDS te verbinden: http://i85.photobucket.com/albums/k57/Turbo_Boss/VAGCOM_zps76cec2f1.jpg

Ik begrijp niet waarom de OBD FUSION Aap niet werkt met mijn auto. Dit is het bericht dat ik kreeg: http://i85.photobucket.com/albums/k57/Turbo_Boss/CANTCONECT_zpsb34a8b47.jpg

Welke OBD Gadget en Aap gebruiken jullie in een vergelijkbare auto?

Bedankt voor je tijd en hulp,

Isaac

Hier is het Debug File dat ik kreeg van de Fusion Aap toen ik probeerde verbinding te maken met mijn auto

<----- Algemene informatie ----->

OBD Fusion

2.16.0.791

<----- Apparaatlog ----->

Communicatie openen: 192.168.0.10:35000

Poort open
?: [??]

ATZ: [ATZ ELM327 v1.5]

Interface verbonden

ATE0: [ATE0
OK]

ATL0: [OK]

ATRV: [11.7V]

Protocol proberen: SAE J1850 PWM (41,6 Kbaud)

ATSP 1: [OK]

01 00: [BUS ERROR]

Protocol proberen: SAE J1850 VPW (10,4 Kbaud)

ATSP 2: [OK]

01 00: [NO DATA]

Protocol proberen: ISO 9141-2 (5 baud init, 10,4 Kbaud)

ATSP 3: [OK]

01 00: [BUS INIT: ...ERROR]

Protocol proberen: ISO 14230-4 KWP (5 baud init, 10,4 Kbaud)

ATSP 4: [OK]

01 00: [BUS INIT: ...ERROR]

Protocol proberen: ISO 14230-4 KWP (snelle init, 10,4 Kbaud)

ATSP 5: [OK]

01 00: [BUS INIT: ERROR]

Protocol proberen: ISO 15765-4 CAN (11 bit ID, 500 Kbaud)

ATSP 6: [OK]

01 00: [CAN ERROR]

Protocol proberen: ISO 15765-4 CAN (29 bit ID, 500 Kbaud)

ATSP 7: [OK]

Protocol proberen: ISO 15765-4 CAN (11 bit ID, 250 Kbaud)

ATSP 8: [OK]

Protocol proberen: ISO 15765-4 CAN (29 bit ID, 250 Kbaud)

ATSP 9: [OK]

Protocol proberen: Automatisch

ATSP 0: [OK]

01 00: [ZOEKEN...
KAN GEEN VERBINDING MAKEN]

ATRV: [11.6V]

Verbonden met de scantool maar kan geen verbinding maken met het voertuig.

ATSP 0: [OK]

ATZ: [ELM327 v1.5]

<----- Berichtenlogboek ----->

Fout, verbonden met de scantool maar kan geen verbinding maken met het voertuig.=