VW Beetle Forum banner

Verdampingscanister DIY

40K views 7 replies 5 participants last post by  WayneSandifer  
#1 · (Edited)
Deze doe-het-zelf is voor het verwijderen en vervangen van de verdampingscanister; sommige van de stappen in deze doe-het-zelf kunnen echter worden gebruikt om de kabel van de brandstofdeuractuator af te stellen, schoon te maken en/of te vervangen.

Als je jezelf de onderstaande vraag stelt, dan is je probleem misschien de EVAP-canister; het probleem kan echter gerelateerd zijn aan een van de drie kleppen (drukhoudklep, zwaartekrachtklep, omschakelklep) die op de vulhals zijn aangesloten. Deze doe-het-zelf behandelt de vulhals of de brandstoftank niet.

1) Wanneer ik benzine in mijn auto wil doen, blijft de brandstofspuit afslaan?

TECHNISCHE OPMERKINGEN: Deze doe-het-zelf behandelt modeljaren 1998 t/m 2005.

TECHNISCHE VEREISTE: Er is mij gevraagd of er alternatieve stappen zijn voor deze doe-het-zelf; er zijn altijd alternatieven, maar volgens Bentley is dit de betere manier om het te doen.

DISCLAIMER: De auteur(s) gaan ervan uit dat u (de lezer) redelijk bekwaam bent met het autogereedschap dat nodig is om de klus te klaren, wat betekent dat u uw vingers niet aan elkaar lijmt, dan iets kapot maakt en dan slim genoeg bent om niet te proberen iemand anders de schuld te geven of te schelden als er iets vreselijk misgaat door.

OVEREENGEKOMEN?

Deze instructies zijn ontwikkeld met behulp van de volgende NB's...

1) 1998 2.0 liter, 5 versnellingen

Vergeet niet om altijd een simpele dankjewel te zeggen en de originele auteur te bedanken als je deze informatie doorgeeft aan vrienden en/of familie!!

BENODIGDE TIJD: 2 tot 4 uur; als je niets kapot maakt.

BENODIGDE ITEMS: Een VW New Beetle Bentley reparatiehandleiding of de Bentley DVD of een Haynes-handleiding.

PROJECTKOSTEN: Onderdeelkosten variëren, verzendkosten en belastingen niet inbegrepen...

1) 2.0 liter 1998 t/m 2003 -- $423,94
2) 1.8 liter Turbo 1999 t/m 2003 -- $423,94
3) 2.0 liter 2004 t/m 2005 -- $620,44
4) 1.8 liter Turbo 2004 t/m 2005 -- $620,44
5) 2.5 liter 2006 t/m 2010 -- $620,44 -- (niet behandeld in deze doe-het-zelf, dacht dat ik het even zou vermelden)

SPECIALE GEREEDSCHAPPEN: GEEN.

WAARSCHUWINGEN: Er zijn enkele witte plastic buizen die onder druk op hun slangverbindingen worden geplaatst; als u er een beschadigt, werkt het verdampingssysteem mogelijk/zal het niet goed werken en krijgt u een CEL. Als uw staat emissietests heeft, kunt u niet slagen.

VOORZICHTIGHEID: U werkt onder de auto terwijl deze op een krik of krik staat, dus zorg ervoor dat u de juiste voorzorgsmaatregelen neemt om een ongewenst ongeval te voorkomen en probeer niets te breken, anders wordt het duur om het te repareren.

OPMERKINGEN BIJ HERINSTALLATIE: Zorg ervoor dat u de plastic wielkuip terugplaatst, anders beschadigt het EVAP-systeem door het kleine vuil dat de band tijdens het draaien kan oppikken.

Wees voorzichtig met al het plastic, het zal broos zijn. Als iets niet beweegt, zoek dan naar de schroef/schroeven die je gemist hebt? Er zullen verschillende schroeven/bouten zijn, dus verlies er geen; ik doe de mijne in Ziploc-zak(ken) en label ze.

Dus laten we beginnen...

De gele rechthoek in afbeelding [EC 01] laat u de locatie van de EVAP-canister zien.

Attachments

#2 · (Edited)
Stap één: Verwijder het achterwiel aan de passagierszijde. En de band kan onder de passagiersdeur [EC 02] worden geplaatst; wat kan helpen een ongewenst ongeval te voorkomen.

Stap twee: Verwijder de plastic wielkastafdekking, foto's [EC 03 t/m EC 07]; naar mijn telling zijn er 20 schroeven en twee moeren [EC 03-4 en EC 05-14].

Foto's [EC 09 en EC 10] tonen u de brandstofvulpijp, de verdampingscanister en al die mooie :rolleyes: buizen en slangen.

Attachments

#3 · (Edited)
Stap drie: Verwijder het achterlicht aan de passagierszijde. Verwijder aan de passagierszijde in de kofferbak de afdekplaat en verwijder de achterlichtmoer [EC 11]. Plaats nu vanaf de buitenkant van de auto uw handen op de gele cirkels en draai het licht met zachte kracht naar links, ongeveer 1/8 van een slag; zoek dan met een platte schroevendraaier de kleine metalen clip [EC 12] die het achterlicht op zijn plaats houdt en wrik het achterlicht voorzichtig omhoog. Wanneer u het achterlicht eruit haalt, koppelt u de kabelboom [EC 13] los. Afbeelding [EC 14] toont u de verdamper van bovenaf en afbeelding [EC 15] toont u de onderkant van de vulbuis.

Technische opmerking: Als u niet voorzichtig bent :eek:hnoes: , barst uw achterlicht en heeft u een andere nodig.

Stap vier: Verwijder de brandstofklep. Verwijder de vulbuisdop en wrik de borgclip [EC 16] van de gaskabel omhoog en trek de gaskabel eruit; verwijder vervolgens de schroef. Om de brandstofklep te verwijderen, trekt u omhoog vanuit het gat van de deurkabel, naar de voorkant van de auto. Afbeelding [EC 17] toont u de vulbuis van bovenaf.

Attachments

#4 · (Edited)
Stap vijf: Verwijder de verdampingscanister. Verwijder de drie bouten [EC 18, 19 en 21] die de verdampingscanister vasthouden. De laatste bout is het moeilijkst en je moet het zijmarkeringslicht [EC 20] verwijderen om hem eruit te halen. Koppel de kabelboom [EC 22-4] los. Er zijn nu drie verschillende methoden om de ontluchtingsbuizen los te koppelen; buis nummer één [EC 22-1] is gewoon een trek, zoals een vacuümslang. Om buis nummer twee los te koppelen, knijp je in de oranje/gele lipjes [EC 23B] en trek je hem eraf. Voor de derde buis [EC 23A en 23B] heb je een juweliersschroevendraaier nodig; duw met de punt van de schroevendraaier op het onderste witte deel van de connector [EC 23C] en trek hem eraf.

Technische opmerking: Buisverbinding nr. 3 is een PITA :banghead:, dus ik koos ervoor om de EVAP-canister te demonteren zodat ik erbij kon; wees echter voorzichtig, :eek:hnoes: met verwijderde bouten wordt het gewicht van de canister vastgehouden door de witte plastic buizen en je wilt er geen een kraken of breken.

Dat is het! Je bent klaar! :banana:

De montage is omgekeerd aan de verwijdering.

Attachments

#5 ·
Bedankt -

Bus succesvol verwijderd. Bedankt! Het ging door het achterlicht om de derde bevestigingsbouttip te verwijderen die ik miste.

Iemand gedachten over het oplossen van een lek op de verdampingsbus? Het heeft de code 'klein lek gedetecteerd' gegooid en na een rooktest zei mijn monteur dat deze vervangen moest worden. Ik zou alle gedachten over reparatie in plaats van vervanging van dit onderdeel van $350 waarderen.

Bedankt.

#8 ·
bedankt -

Canister succesvol verwijderd. Bedankt! Het ging door het achterlicht om de derde bevestigingsboutpunt te verwijderen die ik miste.

Iemand gedachten over het oplossen van een lek op de verdampingscanister? Het heeft de code 'klein lek gedetecteerd' gegooid en na een rooktest zei mijn monteur dat deze vervangen moest worden. Ik zou alle gedachten over reparatie in plaats van vervanging van dit onderdeel van $ 350 waarderen.

Bedankt.
Ik ben hiermee begonnen en het heeft mijn probleem opgelost

Attachments